Khamis

Ziarah Wida' / Zairah selamat tinggal

Ziarah Wida' / Ziarah selamat tinggal, setiap yang bermula akan berakhir, agak berat hati nak meninggalkan dimana bumi tersimpannya jasad Nabi SAW, namun ketentuan Illahi jua yang maha berkuasa. Bagi yang mengerjakan Umrah, hanya 3 - 4 hari di Madinah Al Munawarah berbeza jika yang mengerjakan Ibadah haji agak lebih lama di Madinah Al Munawarah. 
Ziarah Wida' atau ziarah selamat tinggal pada Rasullullah SAW, pelbagai doa yang boleh dibaca takkala mengziarahinya. Namun yang penting selepas ziarah wida', tidak lagi boleh bersiar-siar dan sebaiknya terus naik bas ke Masjid Bir Ali, tempat dimana untuk bermikat / niat bagi mengerjakan ibadah Umrah.
Bagi jemaah wanita, dapat berdoa takkala melalui kawasan makam Nabi SAW dari luar dan bagi jemaah lelaki boleh terus masuk melalui pintu no.1 Babus Salam, berdoa terus hadapan Makam Nabi SAW. Di saat akhir dapat juga solat sunat dalam Raudah, berdoa dan memberikan salam pada Rasullullah SAW. Syukur beroleh kelapangan semasa ziarah wida' sebelum bertolak ke Masjid Bir Ali / Mikad / tempat berniat untuk mengerjakan Ibadah Umrah, Alhamdullillah.
Sayu dihati disaat--saat melangkah meninggalkan Masjidil Nabawi, Makam Rasullullah SAW, amat diharap-harapkan agar dapat lagi zairah di bumi suci Madinahtul Al Munawarah, Insya'Allah.